Tanıtım
Anabilim dalımızda uzmanlık eğitimi alan asistan hekimlerin; çocuk ve ergenlerde görülen psikiyatrik bozuklukların tanı ve tedavi ilkeleri ile ilgili uluslararası nitelikte bir eğitim almaları temel hedefimizdir. Tıpta ve Diş hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliğine göre hazırlanan programımız, çocuk ve ergen ruh sağlığı ve hastalıkları uzmanı olacak hekimlere bebeklikten ergenliğe gelişimsel, bilişsel, ruhsal ve davranışsal belirtilere yaklaşımda hasta haklarını ve etik değerleri önde tutan uygulamaları kazandırmayı hedeflemektedir. Uzmanlık öğrencilerimiz psikiyatrik tanılarda kullanılan yöntemler, hasta takibi, psikofarmakolojik tedavilerin ilkeleri ve psikoterapotik yaklaşımlar üzerine eğitim göreceklerdir. Öğrencilerimizin hem mesleki hem de bilimsel anlamda kendilerini geliştirmeleri ve uzmanlık alanlarındaki evrensel gelişmeleri takip etmeleri teşvik edilecektir. Anabilim dalımızda eğitim alan tüm asistanlarımız bulundukları yıl ve eğitim düzeylerine göre görevler alarak araştırma projelerinde çalışacak ve uluslararası nitelikte bilimsel eserler üretmenin ilkelerini öğrenecektir. Uzmanlık eğitimi alan öğrencilerimiz ulusal ve uluslararası kongrelerde hem mesleki bilgilerini geliştirecek hem de anabilim dalımızda üretilen bilimsel çalışmaları sunarak deneyim kazanacaktır. Anabilim dalımızın hedefleri, uluslararası düzeyde mesleki uygulamaları kazanmış ve ülkemizi temsil edebilecek nitelikte bilimsel araştırmalar düzenleyecek bilgileri edinmiş uzmanlar yetiştirmek olarak özetlenebilir.
Tarihçemiz
Ruhsal belirtiler ve olumsuz etkileri insanlığın ilk dönemlerinden itibaren fark edilmiş ve psikiyatrik tanı ve tedavi ilkeleri bu şekilde gelişim göstermiştir. Yakın çağda, çocuk ve ergenlerin yetişkinlerden farklı özellik, ihtiyaç ve hakları bulunduğunun kabul edilmesi çocuk psikiyatrisinin ayrı bir dal olarak gelişimine katkı sunmuştur. 1905'de Fransa'da Binet ve Simon tarafından ilk zeka testinin geliştirilmesi, çocuk psikiyatrisinin gelişiminde ilk adımlardan biri olarak görülebilir. Daha sonraki süreçte, Amerika Birleşik Devletleri’nde 1930'da ilk çocuk psikiyatrisi kliniği kurulmuş ve 1935‘de Leo Kanner ilk çocuk psikiyatrisi kitabını yayınlamıştır. 1958'de ise yine Amerika Birleşik Devletleri’nde çocuk psikiyatrisi ayrı bir uzmanlık dalı olarak kabul edilmiştir. Psikiyatride tanısal değerlendirmenin temel taşlarından biri olan Ruhsal Bozuklukların Tanı ve İstatistiksel El kitabı'nın (DSM) 1952'de yayımlanan ilk ve 1968 yayımlanan ikinci baskılarında çocuk psikiyatrisine sınırlı yer ayrılmasına karşın, DSM III'den itibaren 'Bebeklik, Çocukluk veya Ergenlik Döneminde Tanısı Konan Bozukluklar' başlığı altında daha geniş kapsamlı yer verilmeye başlanmıştır. 2013 yılında yayınlanan DSM 5’te ise çocuk ve ergenlikte görülen psikiyatrik tanılara, ayrı bir alt başlık yerine, bozukluğun görülme yaşına göre kronolojik bir sıra ile yer verilmiştir. Türkiye’de çocuk psikiyatrinin gelişimi Selçuklu ve Osmanlı dönemlerine kadar dayanmaktadır. Ünlü Türk bilgin ve hekimi îbni Sina, 1014 yılında yazdığı 'Kanun' adlı eserinde çocuk ruh sağlığı konusunda günümüzde bilinen bazı kavramlarına değinmiştir. Osmanlı döneminde kurulan Şifa evleri ve vakfiyelerde ruhsal sorunları olan olgulara ve çocuklara bakım verilmiştir. Ord. Prof. Dr. İhsan Şükrü Aksel'in 1953 tarihli Psikiyatri Ders Kitabı'nda, Çocuk Psikiyatrisi üzerine küçük bir bölüm de yer almıştır. Çocuk psikiyatrisi adı ile ilk kuruluş, 1956'da İstanbul Üniversitesi'nden Prof. Aksel'in katkıları ile kurulan Çocuk Psikiyatrisi Enstitüsü olmuştur. 1968’de ise Prof. Dr. Rıdvan Cebiroğlu’nun başkanlığında Çocuk Psikiyatrisi Kürsüsü müstakil olarak kurulmuştur. İstanbul’daki bu gelişmelere paralel olarak, Ankara’da da çocuk ruh sağlığı ile ilgili çalışmalar yapılmış ve Dr. Mualla Öztürk 1958 yılında Hacettepe Tıp Fakültesi bünyesinde "Çocuk Ruh Sağlığı" bölümünü kurmuştur. Sonraki süreçte Dr. Mualla Öztürk, Dr. Atalay Yörükoğlu ve Dr. Birsen Sonuvar ile birlikte çocuk psikiyatrinin gelişimine katkı vermeyi sürdürmüştür. Dr. Atalay Yörükoğlu’nun çocuk ruh sağlığının geniş kitleler tarafından öğrenilmesine yönelik çabaları ve Türk Dil Kurumu Bilim ödülü alan “Çocuk Ruh Sağlığı” adlı kitabı toplumsal farkındalığı artırmıştır. Yapılan çalışmalar sonucunda, çocuk psikiyatrisi 1974 yılında alt bir uzmanlık dalı olarak kabul edilmiştir. 9 Ekim 1997 tarihli YÖK kararıyla ise çocuk psikiyatrisi birimlerinin "Çocuk Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı"na dönüştürülmesine karar verilmiştir. Bu kararla, o zamana kadar psikiyatri üzerine yandal uzmanlığı olan çocuk psikiyatrisi 4 yıl süreli "Çocuk Ruh Sağlığı ve Hastalıkları" Anadal Uzmanlığına dönüşmüştür. Yıllar içinde yapılan değişiklikler sonucunda, günümüzde bu dört yıllık sürenin 9 ayı Ruh Sağlığı ve Hastalıkları, 3 ayı ise Çocuk Nörolojisi rotasyonu olarak belirlenmiştir.
Akademik Kadromuz
Prof. Dr. ÖZALP EKİNCİ
Doç. Dr. DİLARA DEMİRPENÇE SEÇİNTİ
Doç. Dr. KORAY KARA
Dr. Öğr. Üyesi ABAS HAŞİMOĞLU
Dr. Öğr. Üyesi İBRAHİM ADAK
Dr. Öğr. Üyesi MAHMUT ZABİT KARA
Dr. Öğr. Üyesi MEHMET TEKDEN
Dr. Öğr. Üyesi YASİN ÇALIŞKAN
Komisyonlarımız
Eğitim Kaynakları Komisyonu
-
Prof. Dr. Gül KARAÇETİN
-
Prof. Dr. Özalp EKİNCİ
-
Dr. Öğretim Üyesi Abas HAŞİMOĞLU
-
Dr. Öğretim Üyesi İbrahim ADAK
-
Asistan Dr. Mehmet Safa ÖZKIRIŞ
Müfredat Komisyonu
-
Prof. Dr. Gül KARAÇETİN
-
Doç. Dr. Koray KARA
-
Dr. Öğretim Üyesi Mehmet TEKDEN
-
Asistan Dr. Kerim KIZILTAN
Ölçme Değerlendirme Komisyonu
-
Dr. Öğretim Üyesi Mehmet TEKDEN
-
Dr. Öğretim Üyesi Abas HAŞİMOĞLU
-
Dr. Öğretim Üyesi Yasin ÇALIŞKAN
-
Asistan Dr. Şükret ALEV
Program Değerlendirme ve Akreditasyon Komisyonu
-
Prof. Dr. Gül KARAÇETİN
-
Dr. Öğretim Üyesi Mehmet TEKDEN
-
Dr. Öğretim Üyesi Yasin ÇALIŞKAN
-
Asistan Dr. Ezgi GÜRTAY
Tez, Bilimsel Araştırma ve Yayın Komisyonu
-
Prof. Dr. Gül KARAÇETİN
-
Prof. Dr. Özalp EKİNCİ
-
Doç. Dr. Dilara DEMİRPENÇE
-
Dr. Öğretim Üyesi İbrahim ADAK
-
Asistan Dr. Aslı Ece SOYKUT